klimatyzacja.png 1 PhotafPanoramaPicHD 1 xx.jpg YOUTUBE.png baner_samonaprawa_1.jpg TPMS.png promocja  kopia.png 1 PhotafPanoramaPicHD xx.jpg baner 2.png KONTAKT.png promocjaa.png

12aa3

Jakie opony ...???

Oznaczenia opony

Ciśnienie powietrza w oponach

Myjki wysokociśnieniowe

Wyważenie opon dlaczego warto?

Stan bieżnika

Ustawienie geometrii kół

Zamiana opon na osiach

Naprawa opon

Dla użytkowników opon zimowych

 

 

Wybierając opony letnie, zastanów się, jaką rzeźbę bieżnika powinny mieć. Ma ona duży wpływ na prowadzenie się auta.Sezon na opony letnie powinien zacząć się w najbliższych tygodniach. Na koła można je założyć, gdy średnia dobowa temperatura powietrza przez kilka dni przekracza 7 stopni Celsjusza. Opony letnie są wykonane z twardszej mieszanki niż zimówki. Lepiej pracują w wyższych temperaturach, zapewniając wysoką przyczepność i skracając drogę hamowania. Dzięki większym nacięciom dobrze odprowadzają wodę i zapewniają lepsze prowadzenie się auta na zakrętach. Rozmiar ogumienia dobieramy kierując się wymogami producenta samochodu. Informację o nich znajdziemy w instrukcji obsługi lub na klapce wlewu paliwa. Jeśli zdecydujemy się na montaż zamienników, pamiętajmy, że średnica koła (profil opony plus średnica felgi) nie może odbiegać o więcej niż 3 proc. od wzorcowej. Na rynku ogumienia poza producentami z Europy kierowców kuszą dostawcy z Azji.

Często zmotoryzowani sugerują się marką a nie rodzajem opony. Czasem kierowcy do miejskich aut kupują drogie produkty, których zalet i tak nigdy nie wykorzystają. Są też i takie sytuacje, gdy właściciel mocnego auta woli najdroższą oponę symetryczną czołowego producenta, zamiast wybrać ogumienie kierunkowe mniej znanej marki. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że bieżnik jest ważniejszy niż firmowa metka.

Na rynku popularne są trzy rodzaje bieżników - symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.

 

Bieżnik symetryczny po obu stronach ma jednakowy kształt. Bez względu na sposób montażu i kierunek toczenia, opony zachowują się tak samo, dlatego można je przekładać między kołami. To jeden z atutów ogumienia symetrycznego. Drugim jest niska cena, wynikająca z prostej konstrukcji i niewielkich kosztów produkcji. Ze względu na niskie opory toczenia tego typu ogumienie jest stosunkowo ciche i wolno się zużywa. Do największych wad takich opon zaliczamy kiepskie odprowadzanie wody, co wydłuża drogę hamowania i zwiększa ryzyko poślizgu. Ogumienie symetryczne stosujemy najczęściej w samochodach o małej mocy lub niewielkich gabarytach. Wystarczy ono do aut miejskich, ale też dostawczych, nie rozwijających dużych prędkości.

 

Opony asymetryczne od symetrycznych różnią się przede wszystkim układem bieżnika, który w tym przypadku po obu stronach ma inny kształt. Wymaga to odpowiedniego montażu z uwzględnieniem strony wewnętrznej i zewnętrznej ogumienia. Z tego powodu opony nie da się przełożyć między osiami w dowolny sposób, na co pozwala bieżnik symetryczny. Zewnętrza strona asymetrycznego bieżnika jest zbudowana z mocniejszych klocków, dzięki czemu jest znacznie sztywniejsza. To ona jest najbardziej obciążona podczas jazdy w zakrętach, kiedy na ogumienie działa siła odśrodkowa. Głębokie rowki po wewnętrznej, bardziej miękkiej stronie opony mają za zadanie odprowadzać wodę, dzięki czemu samochód jest dobrze chroniony przed zjawiskiem poślizgu wodnego (aquaplaningu) . Opony asymetryczne zapewniają znacznie lepsze właściwości jezdne od symetrycznych i równomiernie się zużywają. Niestety większe opory toczenia powodują większe zużycie paliwa.

 

Opony kierunkowe - nacięcia ułożone są w kształcie litery V. Rowki są głębokie, dlatego bardzo dobrze odprowadzają wodę. Tego typu opony sprawdzają się świetnie w trudnych, deszczowych warunkach. Zamiana między kołami jest możliwa tylko przy zachowaniu odpowiedniego kierunku toczenia opony. Tego typu opony najlepiej sprawdzają się w samochodach o sportowych osiągach.

 

Zgodnie z polskim prawem minimalna głębokość bieżnika opony wynosi 1,6 mm. Pokazują to wskaźniki zużycia TWI umieszczone na oponie. W praktyce jednak nie warto ryzykować jazdy na oponach letnich o grubości bieżnika mniejszej niż 3 mm. Właściwości takiego ogumienia są bowiem dużo gorsze od założonych przez producenta. Okres eksploatacji większości opon wynosi od 5 do 8 lat od daty produkcji. Starsze opony trzeba bezwzględnie wymienić!!!

 

 

Oznaczenia opony

 

opona oznaczenia

 

Standardowe oznaczenia :

 

1. Maksymalne obciążenie w LBS [funt]
2. Maksymalne ciśnienie eksploatacyjne w PSI [funt/cal2]
3. Warstwy na bokach i czole opony
4. Ściana boczna opony (materiał i ilość warstw)
5. Czoło opony (materiał i ilość warstw)
6. Kod instytucji certyfikującej
7. Kod producenta (inny dla różnych krajów)
8. Kod rozmiaru opony
9. Kod typu opony
10. Dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji
11. Ostatnia cyfra (lub dwie ostatnie) rok produkcji
12. Rodzaj opony ze wzglądu na konstrukcję
13. Rodzaj opony ze wzglądu na obecność dętki
14. Szerokość opony [mm]
15. Profil opony [%]
16. Symbol opony promieniowej
17. Średnica obręczy [cal]
18. Indeks nośności
19. Klasa prędkości
20. Symbol homologacyjny
21. Nr zezwolenia
22. Oznaczenie opon śnieżno-błotnych

Dodatkowe oznaczenia :

 

- M+S i/lub "śnieżynka" - opona zimowa lub wielosezonowa
- tubeless - opona bezdętkowa
- tube type - opona dętkowa
- XL lub Extra Load - opona o zwiększonej nośności
- RF lub Reinforced - opona wzmocniona
- studless - opona bezkolcowa
- studable - opona o możliwością kolcowania

 

Indeks prędkości


Określa maksymalną prędkość opony wyrażoną w km/h. Na podstawie tego indeksu odczytuje się prędkość, która jest maksymalną dopuszczalną prędkością przewidzianą dla danej opony. Np.: jeżeli opona DĘBICA FURIO o rozmiarze 185/70 R14 o symbolu prędkości H=210 km/h będzie eksploatowana przy prędkościach przekraczających 210 km/h ulegnie zniszczeniu.

 

indeks prędkości  max. prędkość (km/h)  indeks prędkości max. prędkość (km/h)
50 T 190
C 60 U 200
D 65 H 210
E 70 V 240
F 80 W 270
G 90 Y 300
J 100    

 

Indeks nośności


Określa maksymalną nośność opony (maksymalne jej obciążenie) wyrażoną w kilogramach. Na podstawie tego indeksu określa się maksymalne obciążenie przypadające na daną oponę. Np.: opona DĘBICA VIVO o rozmiarze 185/65 R15 posiada indeks nośności 88, dla którego odczytana z tabeli maksymalna nośność przewidziana dla tej opony wynosi 560 kg. Takie obciążenie opony, czyli 560 kg jest dopuszczalne jako najwyższe podczas jej eksploatacji. Jeżeli obciążenie przekroczy tę wartość opona ulegnie uszkodzeniu, bądź zniszczeniu. 

 

Indeks nośności Nośność (kg) Indeks nośności Nośność (kg) Indeks nośności Nośność (kg)
48  180 49  185  50 190
51 195 52  200  53 206
54 212  55  218  56 224
57 230 58  236  59 243
60 250 61 257 62 265
63 272 64 280  65 290
66 300 67 307 68 315
69 325 70 335 71 345
72 355 73 365 74 375
75 387 76 400 77 412
78 425 79 437 80 450
81 462 82 475 83 487
84 500 85 515 86 530
87 545 88 560 89 580
90 600 91 615 92 630
93  650 94 670 95 690
96 710 97 730 98 750
99  775 100 800 101 825
102 850 103 875 104 900
105 925 106 950 107 975
108 1000 109 1030 110 1060
111 1090 112 1120 113 1150
114 1180 115 1215 116 1250
117 1285 118 1320 119 1360
120 1400 121 1450 122 1500
123 1550 124 1600 125 1650
126 1700 127 1750 128 1800
129 1850 130 1900 131 1950
132 2000 133 2060 134 2120
135 2180 136 2240 137 2300
138 2360 139 2430 140 2500
141 2575 142 2650 143 2750

 

DOBIERANIE PROFILU OPONY DO JEJ SZEROKOSCI

 

 DOBIERANIE PROFILU OPONY DO JEJ SZEROKOSCI

 

DOBIERANIE SREDNICY OBRECZY DO SZEROKOSCI OBRECZY

 

DOBIERANIE SREDNICY OBRECZY DO SZEROKOSCI OBRECZY

 

DOBRANIE SZEROKOSCI OPONY DO MASY WLASNEJ POJAZDU

 

DOBRANIE SZEROKOSCI OPONY DO MASY WLASNEJ POJAZDU

 

DOBRANIE SZEROKOSCI OPONY DO SZEROKOSCI OBRECZY

 

DOBRANIE SZEROKOSCI OPONY DO SZEROKOSCI OBRECZY

 

TABELA CISNIEN DLA ROZNYCH JEDNOSTEK MIAR

 

TABELA CISNIEN DLA ROZNYCH JEDNOSTEK MIAR

 

Ciśnienie powietrza w oponach

Ciśnienie powietrza w oponach a bezpieczeństwo.

Ciśnienie powietrza w oponie jest jednym z głównych czynników mających wpływ na zużycie opony. Zatem można stwierdzić, iż dobór właściwego ciśnienia w oponie jest kluczem do uzyskania długiej i bezawaryjnej eksploatacji.

Istnieje kilka ogólnych zasad, których stosowanie wydatnie przyczynia się do przedłużenia żywotności opon:

  • Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia zalecanego przez producenta opon i pojazdu. Powinno być one dostosowane do rzeczywistego obciążenia i prędkości pojazdu.
  • Sprawdzanie ciśnienia powietrza regularnie raz w tygodniu (szczególnie przed dłuższymi podróżami).
  • Pomiaru dokonujemy zawsze na zimnym kole, gdyż podczas jazdy koło nagrzewa się a ciśnienie powietrza w oponie rośnie. I tak ciśnienie z 200 kPa przy temperaturze 20 stopni Celsjusza po podgrzaniu koła do 80 stopni Celsjusza rośnie do 266 kPa.
  • Przy montażu nowych opon u wulkanizatora wymieniać wentyle na nowe.

Na co ma wpływ ciśnienia w oponie? 

  • Na amortyzację - komfort jazdy
  • Na kierowalność - bezpieczeństwo
  • Na przyczepność - droga hamowania
  • Na opory toczenia - zużycie paliwa
  • Na odporność opony na uszkodzenia - bezawaryjność
  • Na nagrzewanie się opony
  • Na przebiegi.


Najdłuższe przebiegi uzyskują opony wówczas, gdy pracują w optymalnych warunkach, gdyż tylko wtedy czoło bieżnika przylega do podłoża na całej szerokości. Optymalne ciśnienie powietrza w oponie zapewnia wymagany komfort jazdy przy najmniejszych oporach toczenia.

Ciśnienie powinno być sprawdzane regularnie co 14 dni na zimnych oponach. Należy pamiętać także o oponie zapasowej.

Niewłaściwe ciśnienie powoduje przedwczesne oraz / lub nierówne zużycie bieżnika.

 

Myjki wysokociśnieniowe

Sprzęt myjący wykorzystujący wysokie ciśnienie stosowany w myjniach samochodowych może spowodować uszkodzenia opon, jeśli strumień wody znajdzie się zbyt blisko nich. Producent opon zalecają zachowanie bezpiecznej odległości, minimum 20 cm, pomiędzy dyszą spryskiwacza a oponami. W przeciwnym wypadku sprzęt wysokociśnieniowy może spowodować uszkodzenia ścianek bocznych opon.

Również stosowane w myjni detergenty mogą być niebezpieczne. Jeżeli dostaną się pomiędzy oponę i felgę wówczas ogumienie może przemieszczać się na feldze podczas hamowania lub przyspieszania.

 

Wyważenie opon

Niezależnie od tego, czy użytkowane są nowoczesne opony typu run flat czy zwykłe opony – koła muszą być prawidłowo wyważone. Nawet w czasie jazdy z umiarkowaną prędkością koła kręcą się bardzo szybko. Średniej wielkości koło samochodu przy ok. 100 km/hwykonuje ok. 800-1000 obr./min (zależy to od jego rozmiaru). Przy tak dużych obrotach wystarczy niewielka nieregularność kształtu, nierówno rozłożona na kole masa albo minimalna deformacja opony, żeby kierowca odczuł, że coś jest nie w porządku. Mówiąc obrazowo: minimalne niewyważenie koła przy takiej prędkości działa tak, jakby kilkanaście razy w ciągu sekundy (!) uderzyć młotkiem w zawieszenie. To, co kierowca czuje na kierownicy, to niewielka część obciążeń, jakie działają na układ jezdny. Resztę tłumią opony, zawieszenie i elementy układu kierowniczego. Ale nie bez konsekwencji – wszystkie te elementy zużywają się znacznie szybciej, niż powinny. Dlatego jeśli tylko odczujemy, że auto nie jeździ tak, jak powinno, to należy udać się do warsztatu. Jeśli zrobimy to wystarczająco szybko, to na naprawie kół problemy się skończą. Jeśli nie, wydatki będą znacznie większe.

 

Skąd się biorą drgania? Niewyważenie - Wyważenie polega na tym, żeby uzyskać równomierny rozkład mas na obwodzie koła. Nowe opony i felgi też nie są idealnie równe. Dobry wulkanizator stara się je zmontować w taki sposób, żeby najcięższa część opony znalazła się nad najlżejszym miejscem felgi. Zwykle to nie wystarcza, dlatego montuje się ciężarki. Kół nie da się wyważyć „raz na zawsze”. Wystarczy np. mocne hamowanie, żeby opona przesunęła się na feldze i konieczne było wyważanie od nowa.

 

Niejednorodność sztywności - Powodem występowania drgań może być też to, że w jednym miejscu opona jest sztywniejsza, a w innym ugina się łatwiej. To właśnie powoduje wrażenie jazdy na „garbatych” kołach. Takie wady opon wynikają albo z niedoskonałej technologii produkcji (częsty przypadek wśród tańszych opon) lub z uszkodzenia konstrukcji nośnej opony.

 

Niejednorodność kształtu - Przyczyną tej wady jest zwykle nierównomierne zużycie opon (np. po awaryjnym hamowaniu) lub uszkodzenie felg. Jedyny ratunek: wymiana opony, a w razie defektu felgi jej wymiana lub ewentualnie naprawa.

 

 

Stan bieżnika

 Sprawdzaj regularnie poziom zużycia bieżnika, aby przekonać się, czy opona wymaga wymiany. Większość opon przeznaczonych do pojazdów osobowych, 4x4 i średnich samochodów dostawczych ma znaczniki zużycia ogumienia w postaci gumowego paska wtopionego w bieżnik. Rozmieszczono je na całej oponie, w kilku miejscach, na dnie rowków bieżnika. Gdy opona zużyje się w takim stopniu, że któryś ze znaczników będzie na tym samym poziomie, co znajdujące się obok niego żebra bieżnika, oznacza to konieczność wymiany opony. Zużycie bieżnika tylko w jednym lub dwóch miejscach może oznaczać niewłaściwy poziom ciśnienia w oponie. Poniżej przykłady najczęstszych objawów zużycia bieżnika oraz ich przyczyny:

1. Zafalowania głębokości bieżnika: zużycie częściowe - Nierównomierne zużywanie się powierzchni bieżnika w postaci karbów i zafalowań jego głębokości występuje najczęściej na oponach przednich, choć czasem zdarza się na tylnych. Może być spowodowane niewyważeniem opon, a także zużyciem elementów układu kierowniczego lub zawieszenia.

2. Krawędzie z garbami: niewłaściwa zbieżność kół - Gdy krawędzie bieżnika przypominają zęby piły lub są wystrzępione, może to być spowodowane przypadkowym szorowaniem o nawierzchnię. Aby ten problem rozwiązać, należy właściwie ustawić zbieżność kół. Odpowiednia głębokość bieżnika ma decydujące znaczenie dla właściwośspan style=text-align: center;1400span style=/lici opony. W przypadku zauważenia spadku lub zmiany przyczepności opony na mokrych nawierzchniach, może to oznaczać, że na oponach zaczyna kończyć się bieżnik. Gdy głębokość bieżnika spadnie do 1,6 mm, oponę należy wymienić.

3. Opona zużyta na części środkowej: zbyt duże cieśnienie - Gdy w opona napompowana jest za mocno, środkowa część bieżnika przejmuje większość obciążeń i przez to zużywa się szybciej niż zewnętrzne krawędzie bieżnika. Takie nierównomierne zużywanie się opon zmniejsza czas ich eksploatacji. Poziom ciśnienia w oponach należy kontrolować regularnie. Nieprawidłowe zużywanie się opon może być również spowodowane złym ustawieniem geometrii kół lub problemami mechanicznymi.

4. Zużycie na obu krawędziach bieżnika: zbyt niskie ciśnienie - Jeśli opona jest zużyta w taki sposób, oznacza to, że była eksploatowana przy zbyt niskim ciśnieniu powietrza. W takim wypadku zmniejsza się trwałość bieżnika poprzez jego przyspieszone zużywanie się na krawędziach zewnętrznych (na barkach opony). Ponadto, zbyt niskie ciśnienie opony powoduje wydzielanie się w niej nadmiernej ilości ciepła, co również ogranicza jej trwałość. Poza tym zwiększa się zużycie paliwa poprzez zwiększony opór toczenia (opony za słabo napompowane sprawiają, że samochód musi pokonywać większe obciążenia). Nieprawidłowe zużywanie się opon może być również spowodowane złym ustawieniem geometrii kół lub problemami mechanicznymi. Serwisy Opon Grupy Goodyear oferują profesjonalne usługi diagnostyczne i serwisowe, które pozwalają wyeliminować przyczyny przyspieszonego zużywania się opon.

 

 

Ustawienie geometrii kół

Pojazd ma dobrze ustawioną zbieżność, gdy wszystkie elementy zawieszenia i układu kierowniczego pracują poprawnie, a także gdy opona oraz obręcz toczą się prosto i pewnie. Jeśli zauważysz nierównomierne zużywanie się bieżnika, może to wynikać ze złego ustawienia zbieżności kół. Po stwierdzeniu takiego stanu samochód należy oddać do przeglądu w wyspecjalizowanym punkcie serwisowym.

 

 

Zamiana opon na osiach

Mimo iż wiele osób radzi sobie z rotacją opon, to jednak najszybciej i najprościej jest powierzyć to zadanie serwisowi. Informacje na temat właściwej sekwencji i terminów zamiany opon można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Jeśli nie ma w niej tych danych, najlepiej przekładać opony po przejechaniu ok. 8–10 tys. km.

 

 

Naprawa opon

Naprawę opon należy powierzać specjalistycznym serwisom. Do jej poprawnego wykonania niezbędne jest zdjęcie opony z obręczy, dokładne sprawdzenie i wykrycie uszkodzeń oraz założenie łaty i uzupełnienie ubytku. Należy pamiętać, że nie wszystkie przebicia mieszczą się w zakresie naprawy.


W celu osiągnięcia jak największych przebiegów opon należy szczególnie zwracać uwagę na:
• prawidłową geometrię kół (kontrolować nie rzadziej niż co 15.000 km)
• właciwy luz w układzie kierowniczym i łożyskach
• elementy amortyzujące i resorujące
• hamulce
• ogólny stan elementów pojazdu w pobliżu opon (błotniki, nadkola itp.)

 

 

Dla użytkowników opon zimowych

• Zaleca się stosowanie opon zimowych o szerokości mniejszej lub tej samej co już stosowanie opon zimowych 
• Opony zimowe o tym samym bieżniku należy zakładać zawsze ze względu na bezpieczeństwo na wszystkie koła.