• 1a.jpg
  • 2a.jpg
  • 3.jpg


5

Ceneo

1. numer lakieru - gdzie szukać film samouczek youtube.pl

2. samodzielne lakierowanie - krok po kroku

3. polerowanie - jak i czym

4. NAPRAWA USZKODZEŃ LAKIERU (zaprawki lakiernicze)

szukanie koloru automatycznie

lub proszę skopiować i wkleić w pole adresu przeglądarki, w przypadku gdy nie przekieruje autoamtycznie:

 http://www.standox.pl

oraz postępuj zgodnie z instrukcją:

1.Wybierz ikonę: Wyszukiwanie receptur.

2.Przeczytaj warunki korzystania oraz zaakceptuj naciskając przycisk „zgadzam się”

3.Po prawej stronie możemy zmienić język

4.naciśnij „wyszukiwanie zaawansowane” (pod guzikiem SZUKAJ)

5.odpowiednio wypełnij pola:

· Producent (marka pojazdu)

· Model (model pojazdu)

· Rok (data produkcji pojazdu)

Asystent pomoże automatycznie wypełnić pola w wyskakującej liście wyboru. Zwróć uwagę na poprawność oryginalnej pisowni nazw.

5.Naciśnij przycisk SZUKAJ

6.Wyszukujemy i dopasowujemy wyniki do naszego koloru 

Podpowiedz: jeżeli w wynikach szukania nie ma naszego koloru, spróbuj szukania bez rocznika

UWAGA: ze względu na ograniczenia techniczne monitora, wizualizowane kolory są zbliżone do oryginałów.

szukanie koloru ręcznie

proszę skopiować i wkleić w pole adresu przeglądarki, w przypadku gdy nie przekieruje autoamtycznie:

http://www.standox.pl 

oraz postępuj zgodnie z instrukcją:

1.Wybierz ikonę: Wyszukiwanie receptur.

2.Wybieramy zakładkę: Color Info

3.Przeczytaj warunki korzystania oraz zaakceptuj naciskając przycisk „zgadzam się”

4.Z listy producentów wybieramy swoje auto

5.W tabelce producenta naciskamy odnośnik: „….COLOR INFORMATION”

Np.w przypadku KIA wyszukujemy z listy KIA i KIA COLOR INFORMATION, w przypadku AUDI wyszukujemy z listy AUDI i AUDI COLOR INFORMATION itd...

6. Otworzy się nowe okno z danymi odnośnie wybranej marki

7.W dziale VIN / TYPENSCHILD jest opisane gdzie szukać kodu koloru i jak go odczytać 

 

2. Samodzielne lakierowanie Spray'em - krok po kroku

Zalecenia:
- Jeżeli lakierujesz elementy pokryte starymi powłokami lakierniczymi, przeszlifuj je (papier gradacji 80-100 na sucho). Jeżeli uszkodzenie tego wymaga nałóż szpachlę lub szpachlę natryskową (przy drobnych nierównościach). Kolejna warstwa to podkład wypełniający (Primer - Filler). Dopiero teraz możesz lakierować sprayem nadającym kolor (akryl lub baza i bezbarwny).
- Jeżeli lakierujesz nieuszkodzony element z gołego metalu zalecamy położenie najpierw podkładu antykorozyjnego, następnie podkładu wypełniającego i dopiero warstwę lakieru nadającego kolor (akryl lub baza i bezbarwny).
- Jeżeli nie ma nierówności i element nie wymaga szpachlowania, możesz tylko zmatować starą warstwę lakierniczą (papierem na mokro 800), a następnie nałożyć kolor (baza i bezbarwny lub akryl)

Sposób użycia:
- Dobrze wstrząśnij przed użyciem ok. 3 minut
- Zrób próbę
- Lakieruj w temperaturze pokojowej (minimum 10oC, optymalnie 20-25oC)
- Lakieruj w odległości 20-25 cm
- Stosuj na przeszlifowaną, czystą, osuszoną i odtłuszczoną powierzchnię 
- Nakładaj cienkimi warstwami do osiągnięcia pożądanego efektu
- Czas schnięcia lakieru to 30-45 minut
- Czas utwardzenia się powłoki to 24h
- Lakiery dwuwarstwowe pokryj lakierem bezbarwnym po 30 minutach - Przed odłożeniem na półkę, odwróć puszkę do góry dnem i przyciśnij dyszę w celu jej oczyszczenia

 

Poglądowa tablica kolorów RAL

ral

 

NAPRAWA USZKODZEŃ LAKIERU (zaprawki lakiernicze)


Instrukcja naprawy uszkodzeń powłoki lakierniczej na nadwoziu w profesjonalny sposób przy użyciu prostych i tanich
narzędzi. Uszkodzeń czyli wszystkich małych i większych odprysków, otarć oraz ognisk korozji
Przygotowanie do naprawy:
1. wszelkie naprawy lakiernicze lub konserwację należy przeprowadzać w temp. min. 15-20 °C.
2. przed naprawą lub konserwacją należy dokładnie umyć naprawiane elementy oraz bezpośrednio przyległe najlepiej
pianą aktywną. Pozostawić do dokładnego wysuszenia.
3. przed przystąpieniem do naprawy, należy dokładnie osłonic sąsiednie powierzchnie a posadzkę dokładnie sprzątnąć i
dodatkowo zrosić wodą
Potrzebne narzędzia i materiały:
1. skrobak/nóż - do zdzierania uszkodzonego lakieru i rdzy
2. szczotka druciana (do trudno dostępnych miejsc)
3. szczotka druciana na szlifierkę kątową
4. papier ścierny lub najlepiej płótno ścierne do usuwania korozji (ziarnistość papieru dobieramy w zależności od
zaawansowania procesu korozji - na głębokie wżery papier P 60-100 lub w przypadku rdzawych nalotów P 180- 240
5. papier wodny P 400-600 do wygładzenia powierzchni po grubszym papierze oraz do matowienia podkładu
6. pasta polerska oraz papier wodny P 2000 – 3000 do wykończenia procesu lakierowania
7. klocek drewniany lub korek do nawijania papieru
8. odrdzewiacz typu Fosol, preparat wiążący rdzę - typu Cortanin F
9. niewielkie pędzelki do odrdzewiacza i podkładu
10. suszarka lub opalarka
11. zmywacz antysilikonowy lub benzyna ekstrakcyjna do odtłuszczania powierzchni
12. podkład antykorozyjny (kolor zbliżony do oryginalnego lakieru)
13. lakier zaprawkowy w buteleczce lub spray + bezbarwny w buteleczce lub spray (w przypadku lakieru metalik).
14. Pozostałe przydatne:
 lupa powiększająca (dla bardzo małych zaprawek),
 szpachlówka wykańczająca do wypełnienia głębokich rys
 masa uszczelniająca na pistolet lub pędzel (do uzupełnienia ubytków na dolnych partiach drzwi, pokrywy itp. )
 piana aktywna (do zrobienia roztworu zasadowego neutralizującego działanie kwaśnych odrdzewiaczy)
 papier/gazety, folia i taśma lakiernicza do osłony sąsiednich powierzchni, czyste chłonne szmatki
Instrukcja:
1. jeżeli lakier jest uszkodzony do blachy, występuje korozja - skrobakiem zdzieramy korozję oraz „luźny” lakier wokół
korozji.
2. płótnem ściernym P 180-240 szlifujemy do gołej blachy (należy unikać wychodzenia poza obszar naprawy tzn. na
nieuszkodzony lakier)
3. papierem P 400 delikatnie szlifujemy brzeg pozostałego lakieru (wykonujemy przejście z gołej blachy czy podkładu na
miejsce zdrowe – oryginalnie lakierowane)
4. na wszystkie wżery nanosimy odrdzewiacz typu Fosol. Nie stosuje się gdy: miejsca skorodowane są tylko
powierzchniowo tzn. na blasze są tylko naloty korozji bez wżerów. Nanosimy pędzelkiem i pozostawiamy na 20-60
min (w zależności od stanu blachy i od zastosowanego odrdzewiacza można pozostawić nawet na 3-6 godz.). Kiedy
odrdzewiacz zacznie działać, dla lepszego efektu można doczyścić papierem skorodowane miejsca, aby przyspieszyć i
polepszyć jego działanie. Następnie nakładamy ponownie odrdzewiacz - zalecane przy głębokich wżerach, miejsce po
zastosowaniu odrdzewiacza musi pozostać czyste i wolne od korozji.
5. wszystkie wżery korozji, w zastępstwie zamiast odrdzewiaczem, możemy potraktować preparatem wiążącym rdzę
np. Cortanin F. Stosuje się gdy: miejsca są silnie skorodowane lub trudno dostępne dla tradycyjnego odczyszczenia.
Instrukcja do Cortanin F:
Proces odrdzewiania przebiega szczególnie dobrze w warunkach dużej wilgotności - w bardzo suchych warunkach zaleca się zraszanie
powierzchni wodą. Zaleca się aby proces odrdzewiania przebiegał do 48 godzin. Po zastosowaniu odrdzewiacza juz po ok. 1 godz. miejsca
skorodowane zabarwiają się na czarno lub fioletowo (nie należy tych miejsc czyścic mechanicznie). Odrdzewiacz pozostawiamy na 6-12 h
(najlepiej jest aby 48 h). Wskazane jest co kilka godzin zwilżać miejsca pokryte preparatem ( najlepsze działanie uzyskujemy gdy cały czas jest
wilgotny). Minimalny czas jaki powinien upłynąć od zastosowania odrdzewiacza do zmycia jego pozostałości to 1 godzina. Przed nałożeniem
warstw podkładu antykorozyjnego konieczne jest delikatne zmycie pędzlem z wodą czarnego pyłu powstałego w wyniku przereagowania z rdzą.
Następnie szybkie wysuszenie najlepiej opalarką lub sprężonym powietrzem. Powinniśmy zauważyć zdrową blachę oraz miejsca fioletowe lub
czarne tam gdzie powstała reakcja preparatu z korozją. UWAGA !!! Nie należy usuwać czarnej warstwy z powierzchni odrdzewionej np.
szczotką drucianą itp.
6. następnie zmywamy wodą z pianą aktywną preparat typu Fosol lub powstałego czarnego nalotu po
zastosowaniu Cortanin F. Wskazane aby bezzwłocznie osuszyć nie doprowadzając do rdzawego nalotu.
7. miejsca odłuszczamy najlepiej zmywaczem antysilikonowy/benzyną ekstrakcyjną lub denaturatem, który może
uchronić przed zmyciem warstwy
Należy zawsze pamiętać:
8. przed położeniem podkładu, farby nawierzchniowej, baranka lub lakieru bazowego, powierzchnię należy koniecznie
dokładnie zmatowić i odtłuścić !!!
9. w przypadku uszkodzenia lakieru do blachy bez śladów korozji - konieczne jest użycie podkład pod farbę
nawierzchniową, baranek lub lakier bazowy !!!
10. malujemy podkładem antykorozyjnym (w miejscach mało widocznych można grubiej 2-3 warstwy metodą "mokro na
mokro")
11. ostatnią warstwę należy dobrze wysuszyć ok. 1-6 godz (czas zalezy od temp., można trochę podsuszyć suszarką żeby
nie spłynął)
12. podkład po wyschnięciu należy dokładnie i delikatnie zmatowić papierem P 400-600, należy unikać wychodzenia poza
obrys podkładu oraz przetarć do gołej blachy
13. gdy uszkodzenie lakieru jest tylko do podkładu to nie stosujemy farby podkładowej (należy pominąć pkt. 1-11)
14. w przypadku, gdy uszkodzenie lakieru jest na plastiku (uszkodzenie większe i do czarnego gołego plastiku, to należy
zmatowić powierzchnie, odtłuścić, osuszyć, koniecznie położyć specjalny podkład do plastiku i dopiero później
położyć podkład pod lakier (najlepiej jak kolor podkładu zbliżony jest do oryginalnego lakieru auta)
15. odłuszczamy podkład najlepiej zmywaczem antysilikonowy/benzyną ekstrakcyjną lub denaturatem, który może
uchronić przed zmyciem warstwy podkładu
16. w miejscach mało widocznych - z uwagi na ograniczoną przestrzeń i dostęp, zaprawki mogą być wykonywane bez
szpachlowania małych zagłębień po ubytkach lakieru. Należy dać stosunkowo grubszą warstwę podkładu i lakieru.
17. aplikujemy lakier bazowy: w miejscach mało widocznych można grubiej, ale wskazane jest kilka cieńszych warstw niż
jedna gruba (nie starajmy się za pierwszym razem pokryć dokładnie lakierem całej powierzchni)
18. wskazane jest przy naprawach z użyciem farb i lakierów w spray’u, zawierające duże ilości rozpuszczalnika,
podgrzanie powierzchni przed położeniem 1 warstwy lakieru. Ogrzewamy suszarką lub opalarką w odległości min.
30cm (uwaga aby nie zniszczyć świeżo nałożonej warstwy podkładu)
19. lakier suszymy opalarka przez 20-30s aby nie dopuścić do „spłynięcia” (zacieki)
20. kiedy zaprawka wyschnie ok. 30-60min (czas zależy od temp. otoczenia) możemy nakładać drugą warstwę lakieru
21. lakier suszymy jak wyżej przez 20-30 s cały czas obserwując czy lakier nam nie spływa (podkłady i lakiery spray
zawierają dużo rozpuszczalnika). UWAGA - nie dotykać ani nie polerować lakieru bazowego !!!
22. na lakier bazowy metalik po ok. 30-60 min należy koniecznie położyć kilka warstw lakieru bezbarwnego (malowanie i
suszenie jak w przypadku lakieru bazowego)
23. przy temp. otoczenia 15-20 C lakier musi dobrze wyschnąć, (zazwyczaj kilka dni do całkowitego utwardzenia), aby był
gotowy do spolerowania. Powierzchnie polakierowaną można podgrzać opalarka lub suszarką (ale tylko
umiarkowanie i z większej odległości), aby przyspieszyć proces suszenia/utwardzania)
24. wtrącenia (drobinki, paproszki itp.) zeszlifować papierem P 2000 lub całość lakierowanych powierzchni papierem P
2500-3000 i pastą polerską. Proces polerowania należy przeprowadzić dopiero po kilku dniach (z chwilą całkowitego
utwardzenia). Mycie myjką ciśnieniową miejsc lakierowanych można dokonać dopiero po kilku tygodniach.
UWAGI do instrukcji:
1. Głębokie rysy lub wyrwy na lakierze trzeba wypełnić szpachlówką. Nakładamy cienkimi porcjami na warstwę
podkładu przygotowaną wg instrukcji powyżej. Po wyschnięciu bardzo delikatnie szlifujemy papierem P 180- 240.
Lakierujemy podkładem a następnie dokładnie suszymy. Uważnie matujemy papierem P 400-600.
2. Progi – jeżeli będziemy kłaść baranek to tylko na warstwę podkładu przygotowaną wg instrukcji powyżej. Ze względu
na silne udary kamieni, żwiru i działanie soli, należy najlepiej położyć podkład z utwardzaczem lub zwykły
antykorozyjny, kilka grubszych warstw. Ostatnią delikatnie zmatowić papierem P 180-240 i odtłuścić. Baranek nanosić
za pomocą spray’a lub pistoletem kilka cienkich warstw wg instrukcji na opakowaniu. Finalną warstwę dobrze
wysuszyć i zmatowić papierem P 180-240, następnie odtłuścić. Polakierować farbą nawierzchniową lub lakierem pod
kolor auta.
3. Korozja pojawiła się od środka („purchle” na lakierze) - po zabezpieczeniu blachy na zewnątrz - dodatkowo należy
zakonserwować blachę od wewnątrz najlepiej olejem antykorozyjnym lub woskiem.
4. Źle odtłuszczona powierzchnia lub nie do końca usunięta rdza (chemicznie lub mechanicznie) - zastosowanie
baranka lub zwykłej farby jako podkładu antykorozyjnego jest błędne i niewskazane. Zwykłe podkłady antykorozyjne
są dobre na zdrową blachę lub bez wżerów korozji.
Wszystkim tym, którzy po raz pierwszy podejmą się naprawy lakieru, życzymy cierpliwości i dokładności. Metody
oraz produkty zamieszczone w instrukcji polecamy z powodzeniem i bardzo dobrym skutkiem. Zaznaczamy, że za
ewentualne szkody powstałe przy pracy wg tej instrukcji nie możemy brać żadnej odpowiedzialności. Należy w
pierwszej kolejności zawsze czytać etykietę produktu, a instrukcję traktować tylko jako pomoc, aby nie popełnić
kosztownych błędów.

a href=

a href=span style=